FAQ

Om tjänsten

Vem ligger bakom tjänsten?

ClearOn AB (tidigare Kuponginlösen AB).
Liljeholmsstranden 3, 117 43 Stockholm.
Telefon: 08-588 340 00.
Organisationsnummer: 556121-8362.
För mer information www.clearon.se.

Var kan presentkortet lösas in?

Presentkortet kan användas i ClearOn AB:s anslutna inlösenbutiker och fungerar på följande kedjor:

Coop, Hemköp, Willys, Matrebellerna, ICA (endast vykort, ej mobila presentkort), City Gross, Pressbyrån, 7-eleven, Shell/-7eleven, Direkten, Kronans Apotek samt Apotek Hjärtat.

Hur använder man tjänsten?

Skicka en presenthälsning är enkelt och smart. Du väljer vad du vill skicka och sedan värdet och vem som skall ha hälsningen. Presentkortet gäller sedan som betalning för den vara som man valt. Presentkortet kan användas på de butiker som är ansluta till ClearOn AB. Varje presentkort är unik och kan endast lösas in vid ett tillfälle.

SMS-tjänsten

Hur fungerar sms-tjänsten?

Mottagaren får hälsningen i ett sms tillsammans med den unika koden som används när presentkortet ska lösas in.

Texten till den personliga hälsningen får enbart innehålla alfanumeriska tecken (ej emoji).

Riktiga vykort

Vilken storlek och kvalitet har det riktiga vykortet?

Bilden på vykortet har måtten 148 x 105 mm (inklusive kupong 210 x 148 mm). De väger 300 g och digitaltrycks på miljöcertifierat, vaxbestruket papper.

Vilken bildkvalitet krävs?

Vi rekommenderar en så hög upplösning som möjligt för bästa resultat. Tänk på att foton som hämtas från till exempel Facebook eller annan webbsida kan vara komprimerade.

Hur mycket text får plats?

Du kan använda max 250 tecken, men vi rekommenderar runt 220 tecken för att inte texten ska bli för liten.

Hur kan jag själv utforma det riktiga vykortet?

Du skriver själv ditt hälsningsmeddelande (baksidan) och väljer en egen bild (framsidan), du kan göra enklare bildredigeringar om du vill.

Kostnader och betalning

Om jag har en rabattkod för att skicka hälsningar. Hur fungerar det?

Du som har fått en rabatt eller erbjudande kod använder den i kassan, vid betalningen.

Hur fungerar betalningen?

Betalning sker säkert och enkelt med Swish eller kort genom PayEx som är vår betalpartner. ClearOn AB och Marabougram sparar inga kontokortsuppgifter. Du kan läsa mer om betalningen på www.payex.se.

Leverans

Hur vet jag att mitt riktiga vykort har skickats till avsändaren?

Så fort du har betalat får du ett bekräftelsemeddelande som talar om att ditt vykort har skickats.

Hur paketeras och levereras det riktiga vykortet?

Mottagaren får hälsningen som ett vykort med ett vidhängande presentkort. Kortet distribueras sedan med PostNord Sverige AB. I och med att du som kund har laddat upp och godkänt ditt vykort samt betalat det har ClearOn AB ansvar för inlämning till PostNord Sverige AB för distribution. ClearOn AB har därefter inget ansvar för distributionen och förkomna försändelser. Här hänvisar vi till PostNord Sveriges AB:s allmänna villkor för postdistribution, http://www.postnord.se.

Hur levereras vykortet?

Hälsningen trycks och hanteras av vårt tryckeri som sedan ansvarar för att lämna in det för distribution. PostNord Sverige AB tar sedan över ansvaret för försändelsen och mottagaren har den normalt inom 3-4 arbetsdagar.

Adress och mottagare

Hur lägger jag till mottagare?

Du kan plocka mottagare från din adressbok, skriva in manuellt eller ange telefonnummer i rutan för telefonnummer. Då hämtas adressuppgiften från vår samarbetspartner Hitta.se.

Teknik

Hur skickar jag ett vykort från mobilen?

Vår sida är responsiv och anpassar sig efter skärmen du använder. Det kan finnas vissa begränsningar i att ladda upp egna bilder från t.ex. en smartphone.